مهدی اجاقی

مهدی اجاقی

توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس کامپیوتر
مهدی اجاقی

مهدی اجاقی

توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس کامپیوتر

آیا استارلینک برای کاربران ایرانی صرفه اقتصادی دارد؟

آیا استارلینک برای کاربران ایرانی صرفه اقتصادی دارد؟

اگه حجم زیادی استارلینک توی ایران باشه قیمتش حتی از اینترنت ایران هم به‌صرفه‌تر میشه.

یه سری افراد ناشناس توی تهران استارلینک رو تست کردن و سرعت حدودی 200Mbps گرفتن. اشتراک ماهیانه ۱۲۰ دلاره که حدودی میشه ۷ میلیون تومن!

بیاین اقتصادی فکر کنیم، فرض کنیم اکثر مردم ایران میخوان استفاده ساده از اینترنت داشته باشن، مثلا شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام استفاده کنن، برای ۵۰ نفر مشترک همزمان می‌تونیم حداقل سرعت ۴ مگ رو داشته باشیم! که قیمتش میشه ماهیانه برای هر نفر حدود ۱۴۰ هزار تومن؛ با این تفاوت که اینترنتش نامحدوده و همچنین اینترنتش هیچ محدودیت و فیلترینگی نداره!

با این وضعیت اگر دولت فکری نکنه تا چند وقت دیگه شاهد ورشکستگی اوپراتورهای ایرانی خواهیم بود. و این مسئله جدا از ضرر مالی که به دولت میزنه از لحاظ امنیتی و فرهنگی هم به ضرر کشور خواهد بود.

البته دولتی که با فیلترینگ و فیلترشکن فروشی بخواد مردم رو تیغ بزنه حاصلش همینه!

ادامه مطلب ...

آشنایی با شبکه بی‌سیم مش

در مورد حواشی مرتبط با استارلینک، لازمه با شبکه بی‌سیم مش آشنا بشید! اینارو بعدا قراره خیلی توی خونه‌ها ببینید.

آشنایی با شبکه بی‌سیم مش

بهشون میگن Mesh مِش، کارشون افزایش ناحیه تحت پوشش سیگنال Wi-Fi هست. مثلا اگه یه خونه با متراژ خیلی بزرگ دارید، یه مودم اگه همه نقاط خونه رو آنتن نده، میتونید بجای تنها یک مودم اصلی، توی هر نقطه از خونه یه مش بزارید، مش‌ها بی‌سیم یا باسیم به هم دیگه وصل میشن و باعث میشن کل خونه Wi-Fi آنتن بده (ویکی‌پدیا).

ایده مش توی دانشگاه‌ها و دفاتر خیلی استفاده میشه ولی برای استارلینک هم استفاده خواهد شد، به این صورت که کافیه که روتر استارلینک روی پشت بوم باشه و هر طبقه یدونه از این دستگاه‌ها داشته باشه! حتی میشه باهاش ساختمون‌های اطراف هم از یه استارلینک مشترک استفاده کنن.

ادامه مطلب ...

SD Card دارای Wi-Fi برای اشتراک‌گذاری فایل

SD Card دارای Wi-Fi برای اشتراک‌گذاری فایل

این یه SD Card ساده نیست، یه کامپیوتره؛ که یه ماژول Wi-Fi داره و یه لینوکس کوچولو برای اشتراک‌گذاری دیتاها از طریق Wi-Fi.

به این صورته که مثلا به دوربین عکاسیتون وصلش می‌کنید و اگه با دوربین عکس یا فیلم بگیرید، توی این SD Card ذخیره میشه و اگه با گوشیتون به Wi-Fi ش وصل شید، داخل مروگر گوشیتون روی یه IP خاص که بهتون میده می‌تونید، فایل‌های ایجاد شده داخل SD Card رو بی‌سیم دانلود و مدیریت کنید.

ادامه مطلب ...

جلوگیری از نظرات و نقدهای جعلی

نمونه‌ای از قانون‌گذاری درست و با شناخت صحیح بازار تجارت الکترونیک!

کمیسیون تجارت فدرال امریکا (FTC) قانونی رو تصویب کرده که به موجب اون فروشندگان محصولات از خرید و فروش نظرات و نقدهای جعلی منع شدن.

طبق این قانون نوشتن نظرات و بررسی های جعلی توسط ربات‌ها و هوش مصنوعی منع شده، همچنین فروشندگان نمیتونن به کاربران پول بدن که برای محصول خودشون نظر مثبت، یا برای محصول رقیب نظر منفی بنویسن. علاوه بر این خرید فالوور و ویوی فیک برای تقویت موقعیت یک فروشنده در بازار و اغراق در جایگاه اون هم ممنوع شده.

به گفته FTC نقدهای جعلی نه تنها وقت و پول مردم را هدر میدن، بلکه بازار رو آلوده میکنن و تجارت رو از رقبایی که به شکل صادق و سالم فعالیت میکنن، منحرف میکنن.

نقض این قانون میتونه تا 51 هزار دلار برای هر نقد جعلی جریمه داشته باشه.

منبع

ادامه مطلب ...

روایت اربعین ١۴٠٣ من

بنا بدلایل مختلفی از جمله اذیت شدن پسر کوچکم، امسال اصلا نمی‌تونستم زائر اربعین باشم! بعد از راهی کردن برادرخانومم که همسفر هر ساله اربعینم بود، خیلی دلم شکست و اونجا باور کردم که دیگه جامانده هستم! نمی‌دونم شاید اونجا برام نوشتن ...!

همان شب با دوستم آقای خوشدست تصمیم گرفتیم خیلی سریع بریم و برگردیم! در این سفر سید درویش هم رفیق جدید اربعین امسال ما شد و باهم همسفر شدیم.

عصر یکشنبه ٢٨ مرداد از قم حرکت کردیم و نماز صبح به مرز زمینی مهران رسیدیم! به لطف خدا بعد از عبور مرز، خیلی سریع یک ون خوب با کرایه ٨ دینار به کاظمین پیدا کردیم. ساعاتی در کاظمین توقف و زیارت داشتیم و در ادامه با یک ون به قیمت ۵ دینار راهی سید محمد (عموی امام زمان عج) و بعد سامرا شدیم. شب اول را در سامرا، خانه پدری امام زمان (عج) مهمان بودیم، شکر خدا و به کوری چشم دشمنان اهل بیت ع، امسال شلوغ‌تر از سال‌های گذشته بود.

فردا آن روز با یک ون به قیمت ٩ دینار به کربلا رفتیم. در کربلا موکبی از اهالی بصره را می‌شناسیم، که شکر خدا امکانات خیلی خوبی دارد، در آنجا شب را استراحت کردیم. در ادامه فردا صبح با یک ون به قیمت ٣ دینار به نجف، خانه پدری شیعیان رفتیم!

در مسیر حرم مولا علی (علیه‌السلام)، در قبرستان وادی السلام، مزار آیت الله قاضی و سپس مزار پیامبران هود و صالح نبی (علیه‌السلام) را زیارت کرده و خود را به حرم مولا علی (علیه‌السلام) رساندیم! سپس به خانه یکی از اهالی نجف رفته و استحمام کردیم و کمی استراحت!

از کنار مسجد حکیم و اول شارع کوفه یک سواری به قیمت ١ دینار به مقصد کوفه گرفتیم! نماز مغرب و عشا را در حرم میثم تمار از یاران باوفای مولا خواندیم و راهی مسجد کوفه شدیم. در مسجد کوفه نمازی خواندیم و حضرت مسلم (علیه‌السلام) و هانی بن عروه و مختارثقفی را زیارت کردیم و راهی مسجد سهله شدیم! در مسجد سهله و در مقام امام زمان (عج) نمازی به یاد ایشان خواندیم و طلب ظهور حضرتش داشتیم.

ساعت نزدیک ١٠ شب بود که پیاده‌روی در نخلستان و طریق العلما را شروع کردیم. شب را تا جایی که توان داشتیم پیاده‌روی کردیم، کمی قبل از اذان صبح در موکبی در نخلستان کمی خوابیدیم! بعد از اذان و اقامه نماز، به مسیر خود ادامه دادیم و خود را به جاده اصلی رساندیم! بعد غریب ٢٠ کیلومتر پیاده‌روی بدلیل کمبود زمان، قصد بازگشت به نجف کردیم!

متاسفانه خودرویی برای مقصد مسجد حکیم و پل ثوره العشرین پیدا نمی‌کردیم (چون تمام خودروها از مسیر قبرستان وادی السلام تردد می‌کردند)! بزحمت یک خودرو سواری با قیمت یک و نیم دینار پیدا کردیم و راهی نجف شدیم.

از اول قصد زیارت وداع با مولا علی (علیه‌السلام) را داشتیم، ولی بدلیل خستگی و کم‌خوابی چند روزه منصرف شده و با یک مینی‌بوس به قیمت ١٢ دینار راهی ایران شدیم!

پنجشنبه ١ شهریور و حدود ساعت ۵ عصر از مرز زمینی مهران عبور کرده و وارد کشور شدیم! در ابتدا قصد توقف و استراحت در شهر مهران را داشتیم، ولی نهایتا با تعویض راننده و توقف‌های چندباره برای استراحت و خواب در مسیر، ساعت ۶ صبح به شهر قم رسیدیم!

این سفر با اینکه ۴ و نیم روز بیشتر طول نکشید، اما خدا رو شکر برکت داشت و در حد توان خودمان و کمبود وقت، هم زیارت دوره داشتیم و هم پیاده‌روی مختصر!

والسلام

ادامه مطلب ...

کلامی با جامانده‌های اربعین

  1. پیشتاز جامانده‌ها، سه ساله ارباب است، پس در این راه تنها نیستیم!
  2. اصل زیارت در دل و عمل نمود می‌یابد، چه بسا کسانی هستند کربلا می‌روند، کربلایی نمی‌شوند!
  3. با همراهی و کمک به زوار اربعین، ما هم می‌توانیم در این مسیر قدم برداریم. به عنوان مثال بسیاری از خادمان مواکب درون ایران، زائر نمی‌شوند!
  4. اربعین حسینی فقط زائر و خادم نمی‌خواهد، راوی هم می‌خواهد. در حد توان و سواد خود می‌توانیم اربعین را روایت کنیم و به ارباب خود خدمت کنیم.
  5. با شرکت در مراسمات خداحافظی زوار، همایش‌های اربعینی، پیاده‌روی جاماندگان و امثالهم، شعائر حسینی را زنده نگه داریم.
ادامه مطلب ...

دانلود کتاب راهنمای مصور عراق

برای آشنایی با شهرهای زیارتی عراق و رعایت آداب زیارت، این کتاب کامل‌ترین مرجع است! این کتاب به صورت تصویری تمام اماکن زیارتی عراق، تاریخچه و ادعیه آنها را جمع‌آوری کرده است!
برای راحتی استفاده، هر فصل را بصورت جداگانه در یک پوشه اینترنتی در سایت MEGA قرار داده‌ام! مثلا اگر کسی فرصت زیارت کاظمین و سامرا را نداشت، می‌تواند آن فصل‌ها را دانلود نکند!

در ادامه‌مطلب برای آشنایی با هر فصل، لینک تصویر پیش‌نمایش ۶ صفحه از آن فصل قرار دارد:

  1. فهرست
  2. قرآن
  3. آمادگی برای سفر
  4. نجف
  5. کوفه
  6. کربلا
  7. کاظمین
  8. بغداد
  9. سامرا
  10. ره‌توشه - استان‌های عراق
  11. ره‌توشه - همسایگان عراق
  12. ره‌توشه - احکام
  13. ره‌توشه - لغات عربی
  14. ره‌توشه - ستارگان حرم
  15. ره‌توشه - ادعیه و زیارت
ادامه مطلب ...

آشنایی با مرز زمینی مهران

شهر مهران در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر ایلام است و پرترددترین مرز زمینی است! بدلیل تعدد زواری که این مرز را انتخاب می‌کنند، هم معایبی دارد هم مزایایی که در این پست به آن می‌پردازیم.

  1. پارکینگ اربعین بیرون شهر قرار دارد، ماشین رو باید وسط بیابان قرار دهید، تصورتون از پارکینگ‌های معمولی را کنار بگذارید!
  2. فاصله شهر مهران تا گیت خروجی (مرز زمینی ایران و عراق) تقریبا ۱۲ کیلومتر است. برای طی کردن این فاصله باید از اتوبوس‌هایی استفاده کنید که دولت می‌گوید رایگان است، ولی نیست!
  3. متناسب با ازدحام، اتوبوس‌ها در فاصله ۲ تا ۵ کیلومتری گیت‌های خروجی شما را پیاده می‌کنند، باید این مسیر انتهایی را پیاده بروید.
  4. در طول مسیر تا گیت‌های خروجی چندجا ایست بازرسی است و پاسپورت‌های شما را بازرسی می‌کنند!
  5. در تمام مسیر‌ها و نزدیک گیت‌های خروجی موکب و امکانات پذیرایی وجود دارد.
  6. سعی کنید استراحت، دست‌شویی، نماز و الخ را در سمت ایران داشته باشید، در سمت عراق  امکاناتی متناسب با جمعیت نیست!
  7. در گیت‌های خروجی، گیت‌های پایانی (بالای ۱۰۰ گیت وجود دارد)، خیلی خلوت‌تر از گیت‌های ابتدایی است!
  8. بعد از خروج از گیت ایران و خوردن مهر خروج روی پاسپورت، یک درب هست که نوشته است ورود به عراق، قبل از خروج، حتما همسفران خود را پیدا کنید!
  9. گیت‌های عراق مثل ایران زیاد نیست، کمی صبور باشید و اگر صفوف خیلی طولانی بود، خارج شده و کمی استراحت کنید!
  10. بعد از گذشتن از گیت ورود به عراق، و خوردن مهر ورود به عراق روی پاسپورت (حتما باید هر دو مهر روی پاسپورت باشد)، به سمت گاراژ (ترمینال عراقی) حرکت کنید!
  11. گاراژ در واقع یک بیابان است که ماشین‌های عراقی در آن پارک کرده‌اند و دنبال مسافر می گردند، تصور ترمینال با امکانات زیاد نداشته باشید!
  12. از گاراژ یک خودرو به مقصد انتخابی خودتون می‌تونید پیدا کنید، ولی اگر هیچ ماشینی نبود نگران نباشید، خودروهای باری هستند که شما را به اولین شهر برسانند! در پست‌های قبلی مقصد و کرایه‌ها و مطالب مرتبط رو توضیح داده‌ام!
ادامه مطلب ...

آشنایی با مرز زمینی شلمچه

مرز زمینی شلمچه دومین مرز پرتردد است که در فاصله ١٧ کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد و از نظر دسترسی و امکانات بهترین است! در این پست به مزایا و معایب آن می‌پردازیم!

  1. پارکینگ اربعین در نزدیکی گیت‌های خروج از ایران است، همچنین دورتادور پارکینگ دیوارهای بتونی قرار دارد و نسبت به پارکینگ مرز مهران امنیت بهتری دارد!
  2. از پارکینگ تا نزدیکی گیت‌های خروجی، اتوبوس رایگان وجود دارد! همچنین از ایستگاه راه آهن خرمشهر، یک قطار حومه‌ای رایگان به نزدیکی مرز وجود دارد!
  3. بزرگترین عیب آن، کمی دورتر بودن مسیرها هم داخل ایران هم داخل عراق است، مثلا فاصله قم تا خرمشهر حدودا ١۵٠ کیلومتر بیشتر از مهران است! همچنین فاصله شلمچه تا نجف حدودا ١٠٠ کیلومتر بیشتر از مهران است!
  4. به دو دلیل علیرغم فاصله بیشتر، حمل‌ونقل عراق در این مرز کیفیت بهتری است! اول بزرگراه ٣ بانده بعد از بصره که شلوغی‌های استان واسط را ندارد! دوم وجود اتوبوس‌های استاندارد و کولردار در این مرز است (در مهران بعید است اتوبوس خالی پیدا کنید)!
  5. گاراژ (ترمینال عراق) بعد از مرز هم سنگ‌فرش است و مثل مهران بیابان خاکی نیست و امکانات واقعا بهتری دارد!
  6. بزگترین مزیت این مرز، تردد اهالی خوزستان از این مرز است، چون آنها عرب هستند، در مورد کرایه و نگه‌داشتن برای نماز و غذا و امثالهم، مشکلات مرز مهران را نداریم!
  7. مزیت دیگر مرز شلمچه، نزدیک بودن به شهر بصره است (٢٠ کیلومتر)! در صورتی که ماشینی در گاراژ نباشد، خودروهایی هستند که ما رو به بصره برسانند و از گاراژ آنجا به نجف یا کربلا برویم!
  8. مشکلی که نزدیک اربعین بیشتر بوجود می‌آید، تردد اتباع از این مرز است، ٢ ٣ روز مانده به اربعین تعدد اتباع مقیم ایران که فقط اجازه خروج از این مرز را دارند، مشکل کمبود خودرو در عراق را پیش می‌آورد. پس بهتر است زودتر خود را به مرز برسانیم!
  9. حتما کمی آب و غذا به اندازه ۶ تا ١٠ ساعت همراه خود داشته باشید، چون این مسیر طولانی است، ممکن است تا شهر ناصریه عراق موکبی در دسترس نباشد!
  10. بدلیل گرمای بیشتر خوزستان، عموما این مرز بعد از غروب شلوغ‌تر می‌شود، اگر صبح خیلی زود به مرز برسید، بهتر است تا شب!
ادامه مطلب ...

کرایه‌های مسیر و چونه‌زنی

یک نکته قبلش بگم، اگر واقعا مشکل مالی ندارید و دست‌تون بازه، لطفا چونه نزنید! چون اکثر راننده‌ها، پول کرایه رو می‌برن تو موکب عشیره خرج می‌کنن، در واقع اصلا پول به راننده نمی‌رسه!

  1. کرایه در مرزهای خلوت (غیر از مهران و شلمچه) بیشتر از ایام عادی سال است!
  2. کرایه در مهران و شلمچه، برای اتوبوس و مینی‌بوس و ون کمتر از ایام عادی سال است. این ماشین‌ها در ایام عادی سال فقط داخل شهرهای عراق سرویس‌دهی می‌کنند و عموما فقط در اربعین میان مرز!
  3. در ساعات خلوتی مرز (گرمای روز) ماشین خوش‌قیمت بهتر پیدا میشه!
  4. راننده‌های عراقی عموما حرکت در صبح زود رو دوست دارند، کرایه صبح بالاتره!
  5. هر چی تعداد نفرات کمتر باشه، راحت‌تر ماشین پیدا می‌شه!
  6. برادران افغانستانی همیشه کرایه بالا میدن، چون دو سه روز مونده به اربعین اجازه خروج بهشون داده میشه، اوج قیمت کرایه همون موقع است، بالاخص در شلمچه!
  7. هیچ وقت برای پیدا کردن ماشین عجله نکنید، خوب گاراژ رو بچرخید، همیشه انتهای گاراژ ماشین خوش‌قیمت هست!
  8. اگر بدلیل ازدحام اصلا ماشین نبود، خودتون رو به اولین شهر عراق برسونید، ترمینال اونجا ماشین زیاده. شهر نزدیک مهران = کوت، شهر نزدیک شلمچه = بصره!
  9. حتما کولر ماشین رو بررسی کنید، اگر راننده گفت کولر داره کافی نیست، شاید فقط فن سالمه و باد داغ منظورشه!
  10. تو شلوغی زیاد، وقتی ماشین کمه، تریلی و کامیون رایگان توسط دولت و حشدالشعبی میاد تو مرز! اگر زن و بچه همراه تونه به هیچ عنوان سوار نشید، تو مرز بمونید و استراحت کنید تا ماشین خوب پیدا کنید؛ اگر مجردی می‌رید، حتما یکبار سوار بشید، تجربه خوبیه!
ادامه مطلب ...