مهدی اجاقی

مهدی اجاقی

توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس کامپیوتر
مهدی اجاقی

مهدی اجاقی

توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس کامپیوتر

آشنایی با مرز زمینی شلمچه

مرز زمینی شلمچه دومین مرز پرتردد است که در فاصله ١٧ کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد و از نظر دسترسی و امکانات بهترین است! در این پست به مزایا و معایب آن می‌پردازیم!

  1. پارکینگ اربعین در نزدیکی گیت‌های خروج از ایران است، همچنین دورتادور پارکینگ دیوارهای بتونی قرار دارد و نسبت به پارکینگ مرز مهران امنیت بهتری دارد!
  2. از پارکینگ تا نزدیکی گیت‌های خروجی، اتوبوس رایگان وجود دارد! همچنین از ایستگاه راه آهن خرمشهر، یک قطار حومه‌ای رایگان به نزدیکی مرز وجود دارد!
  3. بزرگترین عیب آن، کمی دورتر بودن مسیرها هم داخل ایران هم داخل عراق است، مثلا فاصله قم تا خرمشهر حدودا ١۵٠ کیلومتر بیشتر از مهران است! همچنین فاصله شلمچه تا نجف حدودا ١٠٠ کیلومتر بیشتر از مهران است!
  4. به دو دلیل علیرغم فاصله بیشتر، حمل‌ونقل عراق در این مرز کیفیت بهتری است! اول بزرگراه ٣ بانده بعد از بصره که شلوغی‌های استان واسط را ندارد! دوم وجود اتوبوس‌های استاندارد و کولردار در این مرز است (در مهران بعید است اتوبوس خالی پیدا کنید)!
  5. گاراژ (ترمینال عراق) بعد از مرز هم سنگ‌فرش است و مثل مهران بیابان خاکی نیست و امکانات واقعا بهتری دارد!
  6. بزگترین مزیت این مرز، تردد اهالی خوزستان از این مرز است، چون آنها عرب هستند، در مورد کرایه و نگه‌داشتن برای نماز و غذا و امثالهم، مشکلات مرز مهران را نداریم!
  7. مزیت دیگر مرز شلمچه، نزدیک بودن به شهر بصره است (٢٠ کیلومتر)! در صورتی که ماشینی در گاراژ نباشد، خودروهایی هستند که ما رو به بصره برسانند و از گاراژ آنجا به نجف یا کربلا برویم!
  8. مشکلی که نزدیک اربعین بیشتر بوجود می‌آید، تردد اتباع از این مرز است، ٢ ٣ روز مانده به اربعین تعدد اتباع مقیم ایران که فقط اجازه خروج از این مرز را دارند، مشکل کمبود خودرو در عراق را پیش می‌آورد. پس بهتر است زودتر خود را به مرز برسانیم!
  9. حتما کمی آب و غذا به اندازه ۶ تا ١٠ ساعت همراه خود داشته باشید، چون این مسیر طولانی است، ممکن است تا شهر ناصریه عراق موکبی در دسترس نباشد!
  10. بدلیل گرمای بیشتر خوزستان، عموما این مرز بعد از غروب شلوغ‌تر می‌شود، اگر صبح خیلی زود به مرز برسید، بهتر است تا شب!

+

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.